ANNALS OF COMMUNICATIONS

CITIZENS JAIN

Why India’s newspaper industry is thriving.

BY KEN AULETTA

he square that borders the Dadar

Railway Station is the largest of
sixty-five newspaper-delivery depots in
Mumbai. At 4 A.M., forty trucks and
vans packed with newspapers and maga-
zines have parked and slid open their
back doors; the trash-strewn streets are
otherwise deserted, and the loudest noise
comes from the cawing of crows. During
the next few hours, two hundred and
thirty-one thousand newspapers will be
unloaded, half of them published by
Bennett, Coleman & Company, Ltd.,
India’s dominant media conglomerate.
Venders cluster around the back of each
truck, handing up wads of rupees to the

driver in exchange for their daily stacks of
newspapers and magazines. Afterward,
with helpers, they sit on the sidewalk in-
serting supplements and sorting the
stacks into neat bundles. Then they pass
the bundles to deliverymen—there are
some eighty-three hundred in Mum-
bai—who pack as many papers as they
can onto motorbikes, rickshaws, bicycles,
and shoulders, and set out to slip them
one by one under or beside the doors of
the city’s residents.

India is one of the few places on earth
where newspapers still thrive. In the
United States in the past five years news-
paper advertising revenues have plunged

Samir and Vineet Jain. Their success is a product of an unorthodox philosophy.

52 THE NEW YORKER, OCTOBER 8, 2012

by fifty per cent, to twenty-four billion
dollars, according to the Newspaper
Association of America, and net-profit
margins now average five per cent. In
India, which has a population of a billion
two hundred million, newspaper circula-
tion and advertising are rising. There are
an estimated eighty thousand individual
newspapers, eighty-five per cent of which
are printed in one of India’s twenty-two
official regional languages, and the circu-
lation of English-language newspapers is
expanding by about one and a half per
cent annually. Many non-English news-
papers are growing three times as fast,
as about twenty million more Indians
become literate each year. But, because
English-language papers attract an up-
scale readership, they draw seventy per
cent of the available ad dollars.

The Times of Indiahas a daily circula-
tion of four million three hundred thou-
sand, the largest of any English-language
newspaper in the world. The Economic
Times is the world’s second most widely
read English-language business newspa-
per, after the Wall Street Journal. Both are
owned by B.C.C.L., along with eleven
other newspapers, eighteen magazines,
two satellite news channels, an English-
language movie channel, a Bollywood
news-and-life-style channel, a radio net-
work, Internet sites, and outdoor bill-
boards. The company generates annual
revenues of a billion and a half dollars,
a paltry sum compared with an organi-
zation like News Corp., which produces
thirty-three billion. But the pre-tax profit
margin of B.C.C.L.s newspapers is a re-
markable twenty-five to thirty per cent.
The company commands half of all En-
glish-language print advertising, half of
English-language-newspaper readers, a
third of TV news-channel ads, and al-
most a quarter of all radio and Web ads.
It is the largest outdoor advertising com-
pany in India. The company has no debt.

One reason that Indian newspapers
thrive is the absence of digital competi-
tion. Less than ten per cent of the popu-
lation has access to the Internet, and,
with two-thirds of the population surviv-
ing on less than two dollars per day, ex-
pensive smartphones and tablets aren’t
about to replace print media as the news-
reading platform of choice. Also, Indian
papers are cheap, costing between five
and ten cents daily. There are few news-
stands in India—only five per cent of

ILLUSTRATION BY ALEX WILLIAMSON; PHOTOGRAPHS LEFT TO RIGHT: NARENDRA BISHT/THE INDIA TODAY GROUP/GETTY; SAPTARSHI BISWAS



papers are sold over the counter—and
home delivery is free, paid for by the pub-
lishers. The actual price of each paper
is even lower, because of what Indians
call raddi, their recycling program. Sub-
scribers save their newspapers, which are
picked up by raddiwallahs each month;
the customer receives about ten cents per
pound, and the raddiwallabs sell the
bundles back to the paper companies to
be recycled.

The success of Indian papers, espe-
cially the Times of India, is also a product
of their content and the unorthodox phi-
losophy behind it. B.C.C.L. is a family-
owned business, run by Samir Jain, the
vice-chairman, and his brother, Vineet
Jain, the managing director. “Both of us
think out of the box,” Vineet told me on
a recent afternoon. “We don’t go by the
traditional way of doing business.” His
company’s dominance can be explained
simply, he added, though its methods are
not taught in most Western journalism
schools. “We are not in the newspaper
business, we are in the advertising busi-
ness,” he said. With newspapers sold so
cheaply and generating little circulation
revenue, newspapers depend more on ad
revenue, he said, and, “if ninety per cent
of your revenues come from advertising,
you're in the advertising business.”

Jain sat behind a small wooden desk
in an office the size of a large closet; the
windows were covered by white shades,
drawn against June’s monsoon rains. At
forty-six, Jain looked professorial, in dark
slacks and a pale-blue dress shirt, black-
framed eyeglasses, and short, parted hair
that has begun to turn gray. “Earlier, the
newspapers were written more for the in-
tellectual élites,” he said. “It was too seri-
ous at some point. It was not relevant to
our readers.”

Jain picked up a copy of the Times of
India from his desk. The front page of
the paper displays not six or seven stories
but ten or eleven, plus a jumble of small
boxes containing disparate news items,
with no large photographs or design ele-
ments to provide a sense of neatness and
symmetry. Jain flipped through the front
section, which featured a mixture of na-
tional, local, and international news: a
monsoon alert, graft charges against a
Presidential hopeful, a Mumbai train
collision, and a story about the Taliban’s
praise for India’s refusal to get militarily

involved in Afghanistan. Investigative

stories are rare. The Times of India sees
itself not as an agenda-setter but as a bul-
letin board, a mirror to what happened
yesterday. The first section had many
ads, and there were several advertising
supplements.

The paper’s innovations begin in its
eight-page second section, which is titled
the Bombay Times but is known in-
house as Page Three. The section brims
with color pictures of seductive women
and muscular men, along with stories of
Bollywood stars, handsome cricket pros,
and international celebrities. The lead
story that day described how aspiring ac-
tors, including a sultry Saiyami Kher, “are
keen to start their innings in Bollywood.”
Jain explained that, like the surrounding
stories, it was written by members of the
reporting staff and paid for by the celeb-
rities or their publicists. Most of the
section was filled with ads, or with sto-
ries that were ads; a similar section ap-
pears in each city in which the 77mes is
published. An internal company report
in June lauded the strategy as “so impor-
tant that today nearly all Bollywood
movie releases pay for promotional cov-
erage ahead of movie releases, and actors/
actresses pay to develop their brand
through coverage in the paper.” Tucked
under the section’s masthead, four words
in small type inform the reader that the
contents are an “advertorial, entertain-
ment promotional feature.” Jain insisted
that this meets the transparency test. “It’s
on my masthead,” he said. “It says ‘adver-
torial’ clearly. All newspapers in the
world do advertorials.” But in the Jains’
newspapers the advertorials are written
by staft reporters, and a reader needs a
magnifying glass to be alerted.

Jain got the idea for this section sev-
eral years ago, after reading an interview
with Richard Branson, the owner of the
Virgin Group, in which Branson re-
marked that the reason he parachutes
from airplanes and performs similar
stunts is that, with this free publicity, he
annually saves his company tens of mil-
lions of dollars in advertising. “When 1
read it, I said, ‘Oh, my God, eureka—T'm
stupid! ” Jain said. “Why these guys are
not advertising in my paper is because
I'm giving them free P.R.” If a Bolly-
wood studio or a car company sponsored
a fashion show, the show won'’t be ig-
nored by the paper, Jain said, but the

name of the studio or the company won’t

THE NEW YORKER, OCTOBER 8, 2012

53



appear. “They are promoting a brand,”
Jain said. “Pay me for it.” The Jains call
this ad-sales initiative Medianet, and Jain
contends that it is more honest than what
existed before, when reporters were
slipped envelopes with cash or accepted
favors in exchange for positive coverage.
Why shouldn’t the paper, instead of the
reporters, collect the bounty? Medianet
generates about four per cent of the com-
pany’s revenues, a sum that is expected to
double within a few years.

Another innovation, conceived by his
brother Samir, is referred to as “private
treaties” or “brand capital.” Under this
program, the newspaper offers a deal
to smaller companies: it accepts ads in
exchange for equity in a company.
B.C.C.L. insists on one-third cash as a
down payment and accepts real-estate
ownership in lieu of equity; the resulting
ads appear throughout the paper. The
company has a stake in more than three
hundred and fifty companies, and this
accounts for up to fifteen per cent of its
ad revenues.

In the U.S,, several years ago, editors
of the New York Times and the Wall
Street Journal debated whether readers
would be served, or journalism harmed,
if the business department sold discreet

ads that appeared on the papers’ front
pages. At the Times of India, or the
Times Group, as the company is often
called, the business side need not ask per-
mission. The entire front page might be
sold as an ad, for four hundred and fifty
thousand dollars. Or two-thirds of it
might be sold, or half, or a wraparound
banner might be attached to the page; or
the front-page ad might be followed by
another, on page 2, with the normal page
1 buried inside the paper on page 3. For
a hefty fee, the Times of India will even
change the name on its masthead to, say,
Wakudoki India (as it did on June 21st), a
play on a Toyota ad campaign that claims
that the car “makes your heart go waku-
doki.” Samir and Vineet Jain make no
pretense that what they do is a public
calling. Rather than worry about edito-
rial independence and the wall between
the newsroom and the sales department,
they propose that one secret to a thriving
newspaper business lies in dismantling

that wall.

amir Jain may be one of the more un-
usual media executives in the world;
certainly he is one of the least visible. He
has never granted an interview and made
only a brief appearance, two decades ago,

S/ i)t
g

S0l

AXPe Py L =0

“I'he Cloud ate my homework.”

in a chapter on the Indian press, in Nich-
olas Coleridge’s book “Paper Tigers.” In-
dian news-service photographers are
under standing orders to snap his picture,
but they rarely succeed, because he at-
tends few public functions. His wife,
Meera, with whom he had an arranged
marriage when he was twenty-seven, is
said to have no interest in the business
and keeps an even lower profile. I met
Samir two years ago, during one of his
trips to the U.S. to speak with people in
the media. He told me about the unusual
ad-sales strategies he had implemented,
and of his newspapers’ vibrant growth. If
I visited India, I asked, would he talk
with me about his business? He said that
he would.

He didn’t. Although Vineet and Times
executives generously coperated, Samir
declined to meet. “The reason he probably
doesn’t give interviews is because he
doesn’t want the fame,” Vineet told me. “It
doesn’t drive him. He doesn’t want to be
covered in newspapers and talked about.
He'd rather be humble.” The brothers are
both press-shy. “On a rational basis, they
believe we should not explain to our
competitors what we are doing,” Ravi
Dhariwal, the company’s C.E.O., said.
“They will follow us eventually.”

Samir Jain is fifty-eight, but he looks
older, his once stark-black hair now gray.
He follows a strict vegetarian diet and has
a slim frame and face; his clothes tend to-
ward the baggy, his buttoned shirt collars
loose. He often speaks in parables. Na-
mita Gokhale, a well-connected novelist
who co-directs the Jaipur Literature Fes-
tival, once sat next to Jain at a dinner. Jain
told Gokhale, “I think history doesn’t
exist, and if I were Prime Minister 1
would ban the study of history.” Gokhale
devilishly responded, “What Tl do is give
you two tight slaps and a kick, and if you
can’'t remember it I'll agree there’s no his-
tory!” Jain politely smiled, turned away,
and ignored her the rest of the evening.

Jain spends about half the year at the
company’s offices in New Delhi and
Mumbai, and divides the rest between
international travel and spiritual re-
treats, particularly in the holy city of
Haridwar, a six-hour drive north of
New Delhi, where he has a home. Here
he and fellow-congregants wash away
their sins in the River Ganges, do yoga,
meditate, and chant.

Inside the company, an aura has en-



veloped Jain; when he enters a room,
executives rise. They know not to inter-
rupt him during his daily nap at 3 P.M. or
when he is engaged with his “spiritual
tamily.” They groan when they are in-
vited to an event at his house, knowing
they will not be served alcohol. But he is
not a forbidding figure; he always invites
visiting Zimes executives to board at his
home, sharing family meals. “The first
filter he uses in any decision is ‘Will this
be spiritually O.K.» Will I be able to go
to my guru?’” Dhariwal told me with ad-
miration. “He discusses a lot with his
guru, I think. And if his guru doesn’t
bless it, I think he just drops it.”

he Times of India has belonged to

the Jain family for more than sixty
years. It was started in 1838, by British
owners, then swallowed five decades later
by ajoint British holding company, Ben-
nett, Coleman & Company. Not until
1946, a year before India won its inde-
pendence from Britain, did an Indian,
Ramkrishna Dalmia, purchase the paper
and the holding company. An ardent na-
tionalist, Dalmia was a champion of the
independence movement. He was also a
man of many whims. He fathered eigh-
teen children with six wives, three of
whom lived concurrently in separate
homes. Dalmia was more interested in
politics than in newspapers, and he en-
trusted the company to his son-in-law
Shanti Prasad Jain, the grandfather of
Samir and Vineet Jain. Under India’s
first Prime Minister, Jawaharlal Nehru,
Dalmia was prosecuted for embezzle-
ment and fraud. When he was released
after two years in prison, in 1964, his
son-in-law and daughter rebuffed his
efforts to resume command of the com-
pany, creating a rift between the Dalmias
and the Jains.

Shanti Prasad’s son, Ashok Jain, took
over in the nineteen-sixties; in 1975,
AshoK’s eldest son, Samir, joined the
company as a junior executive, after re-
ceiving a university degree from St. Ste-
phen’s College, in New Delhi. During
the next seven years, Samir concentrated
on the media business, while his father
focussed on running the more than ten
companies that made up the non-pub-
lishing parts of B.C.C.L., including ce-
ment, jute, and textile businesses. By the
late eighties, as vice-chairman, Samir had
assumed command of the company. In

the nineties, his father, pursued by gov-
ernment charges of fraud and seeking
medical treatment for a weak heart, left
for the United States; Vineet joined
Samir in 1993, as the deputy managing
director, after graduating from the
American College of Switzerland. Al-
though the brothers confer on all points
of the business, Samir concentrates on
newspapers and broad strategy, while
Vineet focusses on television, radio, and
the Internet. Company executives rarely
address Samir by name, preferring in-
stead to call him V.C.; they address
Vineet as ML.D.

When Samir Jain first took over, the
various businesses of B.C.C.L. were in
decline. With national literacy rising, he
decided to gamble on newspapers. He
led long strategy sessions. “His mind was
very clear about what business we were
in,” Bhaskar Das, who became Samir’s
principal sales executive, told me. “We
knew we were in the business of aggre-
gating a quality audience. Before that,
we just sold advertising space.” Das,
who joined the Times Group in 1980,
is a member of the company’s board of
directors and now serves as president and
principal secretary to Vineet. He is tall
and lean, with a chiselled jaw and silver
hair that falls to his shoulders, and wears
designer glasses. “We are a derived busi-
ness,” Das said. “When the advertiser
becomes successful, we are successful.
The advertiser wants us to facilitate
consumption.”

Jain encouraged his executives to push
back as he honed plans to forge a stron-
ger business. “He’s one of the most chal-
lenging and stimulating men I ever met,”
T. N. Ninan, a former editor of the Eco-
nomic Times, who is usually a critic, said.
“His mind is active. He reads people’s
motives very well.” Jain recruited man-
agers from consumer-product compa-
nies like PepsiCo and Unilever and in-
vited them to attend editorial meetings.
Credit cards, which, at the time, were
hard to get in India, were secured for
members of the sales team but not for
the editorial team. This was Jain’s way
of downgrading élitist newspaper edi-
tors who might want to leave a mark on
the paper, thereby constraining his abil-
ity to make business decisions. “Editors
tended to be pompous fellows thunder-
ing from the pulpit, speaking in eighty-

word sentences,” Rahul Kansal, Jain’s

THE NEW YORKER, OCTOBER 8, 2012

55



executive president and brand chief,
told me. “They saw themselves as part
of nation-building, as part of a big dia-
logue. It did not connect too well with
younger Indians.”

Samir Jain pressed his executives to
create a more youthful paper. Articles
would be shorter, sentences snappier;
there would be more sports, less politics,
more Bollywood, more color, lower neck-
lines, and few book reviews. “You can’t
write about Mahatma Gandhi’s birthday
for a fifteen-year-old,” Das said. “You
can give a passing reference for the grand-
father.” He added, “Everyone wants to
feel young, think like the young. Youth is
an aspirational band, not a demographic
band. So if you make the paper youthful
it satisfies everyone.”

‘Apirational” isaword one hears often
around the Times offices, as a way
of characterizing the sunny outlook that
the Jains say their readers want. “We
keep saying the glass is half full, not half
empty,” Vineet said. Poverty, given that
it's not a condition to which one aspires,
receives scant coverage. In the early nine-
teen-nineties, Palagummi Sainath, now
a rural-affairs editor at the Hindu, wrote
several dozen newspaper reports on ru-
ral poverty as a freelancer at the Zimes.
Later, when he spent four years living
among the Dalit community, often de-
scribed as the “untouchables,” he didn’t
bother submitting the pieces he wrote
about them to the Times. He recalls a
Times editor once asking him why he
was pitching a story on rural poverty:
“How is this relevant to our readers?”
By the mid-nineties, the Times re-
ferred to itself, as Das did in his conver-
sation with me, “not as a newspaper but
as a brand,” with target audiences that
advertisers coveted. Although there is no
absence of bleak news in the 77mes—rail-
way accidents, terrorist attacks, bureau-
cracy, corruption—“our general take on
life, and it comes back to our editorial
philosophy, is one of optimism,” Dhari-
wal told me. When a tsunami struck
south India, the 7%mes “tried hard to find
some good stories there”—heroic res-
cues, families reunited. Recently, when
Rajat Gupta, who was born in India, was
convicted in New York of insider trad-
ing, the lead story on page 1 of the Zimes
focussed on the human dimension and
was headlined “JURORS WERE IN TEARS

56 THE NEW YORKER, OCTOBER 8, 2012

ASTHEY HELD GUPTA GUILTY.” Shekhar
Gupta, the editor-in-chief of the Indian
Express, a more hard-hitting paper, said
that when he and Samir Jain encounter
each other Jain usually hands him under-
lined copies of Hindu scripture and “affec-
tionately” admonishes him that “my pub-
lication is too dark.”

Little more than a decade after Samir
Jain assumed control, the company had
become the largest media corporation in
India. “I would give all credit to my
brother,” Vineet Jain told me. The com-
pany also benefitted from a warmer eco-
nomic climate; starting in 1991, India
privatized many industries and reduced
regulations. The government would con-
tinue to be the sole provider of news that
aired on state radio; elsewhere, market
forces were usually allowed to dominate
the media.

Although the Jains were friendly to
advertisers, they played hardball. “We tell
advertisers that if you want to be in the
Times of India you have to drop our Ma-
rathi competitors and take the ads to our
Marathi paper,” a senior executive, who
asked not to be named, said. “We told ad-
vertisers that if you want the Zimes of
Indliain Mlumbai you drop the Hindustan
Times.” When the salmon-colored Fi-
nancial Times prepared to expand into the
Indian market, Samir Jain worried that it
would undercut his salmon-colored Eco-
nomic Times. So in 1993 he registered the
term “Financial Times” as a trademark of
his company, and declared that if the

British paper entered the country it would
be violating his intellectual property. Two
decades later, the case is still winding its
way through the Indian court system.
Jain’s artillery against existing com-
petitors involved reducing newspaper
prices. In 1994, when the top-selling
paper in New Delhi was the Hindustan
Tiimes, Jain slashed the price of the 7imes
of India by a third, to one and a half ru-
pees, or about three cents. He took care
to build a bigger ad-sales force in ad-

vance, because he knew that with lower
circulation revenue the paper would need
more ad income. By 1998, the Hindustan
Times had slipped to second place in
New Delhi. When Jain cut the price of
the paper in Bangalore to a single rupee,
Siddharth Varadarajan, one of his editors
and the current editor-in-chief of the
Hindu, told him, “This is predatory pric-
ing.” Jain responded, “Absolutely not. By
lowering the price, I am expanding the
number of readers.” The gamble paid off:
home subscriptions to the Zimes in-
creased fivefold.

The inspiration for one of Samir Jain’s
more innovative pricing strategies was
the zoo in Calcutta, his home town. As
he walked by on a Monday, normally a
slow day after a busy weekend, he was
surprised to see a long line. To boost at-
tendance, the zoo had lowered its ad-
mission price that day, he learned, which
gave him an idea: one day a week, on
Wednesdays, he would halve the price of
the paper. Circulation rose, so Jain intro-
duced “invitation pricing,” lowering the
price three days a week in certain loca-
tions. The strategies pioneered by Samir
Jain at the Times of India—setting ag-
gressive prices, employing focus groups
to learn what readers crave, and, above
all, treating advertisers as the primary
customer—have since become standard
in the industry. “His legacy is really mak-
ing this business a profitable business,”
Sanjoy Narayan, the editor-in-chief of
the Hindustan Times, conceded. “Before
him the newspaper business was run al-
most like a nonprofit.” He added, “He’s

been emulated by everyone else.”

he Jain family is very close. With

Samir’s twenty-seven-year-old
daughter, Trishla, and her husband,
Satyan Gajwani, the brothers share a
Gatsby-like home on three and a half
acres in the exclusive New Delhi area off
the Motilal Nehru Marg road. Their
neighbors are billionaires, celebrities, and
government officials, who live in “bunga-
lows” hidden by high walls and tall, leafy
jacaranda, acacia, gulmohar, and neem
trees. A visitor to the Jain home is greeted
at the dimly lit stone entrance by a statue
of Ganesha, the elephant god, revered
as the “remover of obstacles” and wor-
shipped by many Hindus as the supreme
deity. Inside are three living areas, with
two separate kitchens, dining rooms, and



1 beg your pardon, but a mustache is required in the dining
room. Would you like us to provide you with one?”

living rooms. Samir’s living room is more
formal, with wooden floors covered with
dark Persian rugs, walls adorned with
centuries-old Indian and European paint-
ings, and stained-glass windows. The
rooms of Vineet and of Trishla and
Gajwani are brighter and more modern.
On the top floor, Trishla paints in a stu-
dio, seeking to insinuate into her paint-
ings, collages, and sculptures text from
the English literature she studied at
Stanford.

The matriarch, Indu Jain, who holds
the title of chairman, resides nearby, in
the home in which the Jain brothers
grew up. (Their father died, in 1999, of
heart failure at a Cleveland hospital.)
Indu has also embraced gurus, but
Vineet has not. “She keeps pushing me
to join,” he told me. “Once in a while, to
make her happy, I'll come. But I stay
away from gurus. I'm not going to waste
three hours listening to a discussion
every day.”

Close associates say that Samir’s in-
volvement with a guru and his ashram
deepened after a series of family trage-
dies. A few years after his father’s death,
Samir’s teen-age son choked to death on
a piece of food. The following year, his
sister Nandita, who also worked at the
company, died in a helicopter crash.
“You never talk about death with Mr.
Jain,” a senior executive said. Not be-

58 THE NEW YORKER, OCTOBER 8, 2012

cause he is uncaring, he added, but be-
cause Jain avoids the topic. The Zimes
has adopted a similar stance. “We don’t
have many pictures of death,” Vineet
said. “We don’t put death too much on
the front page.” As Samir’s spirituality
increased, his schedule became some-
thing of a mystery, even to fellow-exec-
utives. Tom Glocer, the former C.E.O.
of Thomson Reuters, whose company
had a joint television news venture with
the Times of India, was impressed with
the management of the company. Yet he
had met Samir Jain only once. “When-
ever we were supposed to have a meet-
ing, I'was told he was off to some shrine,”
Glocer said.

As Samir receded from view, Vineet
assumed more responsibilities. In 2003,
he helped launch Medianet, their ven-
ture to induce celebrities and brands to
pay to have news written about them;
two years later, he helped implement pri-
vate treaties. He has also focussed on
transforming B.C.C.L. into a multime-
dia company, making investments in
radio, television, and the Internet.

Because these businesses are mostly
in Mumbai, Vineet spends more time
in that city; he shares a house with his
brother there, too. Although Vineet in-
sisted that he and Samir do not deter-
mine content, he also said, “I am the
content architect.” He takes credit for

the idea of running small, boxed editori-
als, under the rubric Times View, along-
side some front-page stories, as a way of
proposing a solution, he said, and be-
cause “the editorial page is only read by
five per cent of readers.” He does not
worry that including editorials with news
stories might lead readers to think the
news has been slanted to conform to ei-
ther a commercial or a political interest.
He extended the innovation to the Eco-
nomic Times this year. When B.C.C.L.
relaunched its twenty-four-hour satellite
news channel, in 2006, Vineet spent
weeks laboring over the name, finally
settling on Times Now. He wanted talk-
ing heads to argue, not discuss. He
wanted “a breathless nowness and im-
mediacy, not leisurely features and anal-
ysis,” according to “The Times of Media,”
the company’s official history. “It is about
creating the illusion of breaking news,
even if it is in fact news that’s already
been broken.”

Vineet and Samir share a belief that
government affairs and politics should
not be the focus of their lives or of their
newspapers. Even critics praise them for
having no political agenda to advance
their business. Hobnobbing with gov-
ernment leaders holds no interest for the
Jains. When President Obama visited
India, Vineet declined an invitation to a
state dinner. “What will I do?” he said to
me. “It’s just meeting somebody, shaking
hands. What's the point?” Besides, he
added, “the closer I get to politicians, the
more theyll interfere. It's a Catch-22.
Politicians are no one’s friends.” If he be-
friended them, they'd call and complain
about a story, or pressure him to run a
different story. “You start getting calls
every day. We don’t get any calls. It’s so
easy,” he said, smiling.

Vineet said that he is comfortable
thinking of himself as the younger
brother. “I think of one hundred small
ideas, he thinks of three big ideas,” he
said. Sometimes Samir imparts fatherly
advice: “He would say, ‘Relax. Work
less. Have a good balance. What are you
chasing money for?” ” But, Vineet said,
“for me, it’s not work. I love creating
something. It’s so much fun—I hardly
take holidays. For me, this is a holi-
day.” Unlike Samir, Vineet is divorced
and was often seen in the company of
beautiful women; people who don’t
know him sometimes mistake him for a



playboy. “Samir is into God,” an Indian
publishing executive says. “Vineet is
into women.”

Nhough blurring business and edito-
rial content has clearly worked well
for the business side of the Jains’ enter-
prises, critics are quick to point out what
has been lost. “Samir Jain is the sharpest
and most creative mind in media in the
country,” Shekhar Gupta, of the Indian
Express, told me. But Gupta lamented
the paid news and the private treaties and
the power that the Jains have granted ad-
vertisers. “T'he seed of the problem lies in
the idea that you call focus groups, where
you figure out what it is they like to read
in a newspaper and then tailor the con-
tent accordingly,” Gupta said. For stand-
ing by his principles, however, and not
engaging in similar practices, Gupta has
paid a price: the circulation of the Express
has not risen above three hundred thou-
sand in the past decade, and he admits to
making only “modest” profits.

The poor quality of the journalism at-
tracts the heaviest criticism. After gradu-
ating from the Columbia University
School of Journalism and working for al-
most five years as a copy editor at the
Wall Street Journal, Naresh Fernandes re-
turned to India in 2002, as a news editor
for the Times. “This wasn't the paper I
had idolized all my life,” he said one eve-
ning over a beer at the worn Press Club,
in an area of Mumbai where reporters
gather to drink. Rain pounded on a can-
vas roof. Fernandes recalled admonish-
ing his reporters in a memo, “A quote is
exactly what somebody said and the way
he said it.” A fellow-editor dressed him
down: “You're bringing American stan-
dards to the newspaper.” Eight months
later, Fernandes resigned.

Certain biases are baked into the cov-
erage. The Times shows a greater interest
in government corruption than in corpo-
rate corruption. In 2005, the Honda
Motors plant in Gurgaon experienced an
eight-month-long conflict between
management and non-unionized work-
ers over wages and work conditions, pro-
voking violence and charges of police

brutality. A doctoral study of the Zimes’

coverage, by Vinod K. Jose, an editor at
the magazine 7he Caravan, showed that
the paper aired the concerns of Honda
and the harm done to India’s investment
climate, while largely ignoring the issues

raised by workers. Ajit Balakrishnan,
the founder of Rediff, an early and suc-
cessful Indian portal and e-commerce
site, sees the focus on government cor-
ruption as a dodge by the wealthier, En-
glish-speaking classes to avoid issues of
real substance, like primary education
and health care. The élites are “constantly
living under fear that as democracy deep-
ens, and people vote independently, their
own role and comfortable place in soci-
ety is eroding,” Balakrishnan said. Crit-
ics claim that the company’s paid news
and private treaties skew its coverage and
shield its newspaper advertisers from
scrutiny. Vineet Jain calmly insisted that
a wall does exist between sales and the
newsroom, and that the paper does not
give favorable coverage to the company’s
business partners. “Our editors don’t
know who we have,” Jain said, although
he later acknowledged that all private-
treaty clients are listed on the company’s
Web site.

Aroon Purie, the C.E.O. of the India
Today Group, which includes dozens of
magazines, four TV news channels, sev-
eral radio stations and Web portals, and
one newspaper, believes the Jains have
granted too much power to advertisers.
“They have set standards where advertis-
ers can ask for anything,” he told me.
Brazen advertisers have said to him di-
rectly, “If the Times of India does it, why

can’t you do it?” He described interview-

ing Times reporters for jobs, “and they
told me they couldn’t write this story”
because the subjects were private-treaty
clients. His publications enter into barter
deals with companies, Purie said, but
“we don’t say we won't write negatively
about you.”

In a 2010 interview with the maga-
zine Outlook, Dhariwal, the company’s
C.E.O,, said that each partner in a pri-
vate treaty signs a contract that stipulates
“that he will not get favorable editorial
coverage.” He added, “Give me one in-
stance where our private-treaty invest-
ment has had favorable editorial men-
tion, or a story has been suppressed.”

The Hoot, a Web site devoted to
media criticism, has pointed out one such
instance. When an elevator operated by
a construction company putting up a
nineteen-story luxury apartment com-
plex crashed in Bengaluru, killing two
workers and injuring seven, the Times
story did not include the name of the
construction company, Sobha Develop-
ers, a private-treaty partner, “unlike all
the other English and Kannada newspa-
pers which explicitly did so,” the site
noted. “The third casualty in the acci-
dent” was “honest reporting and freedom
of the press.”

Palagummi Sainath, of the Hindu,
offered an example of how the Times
sometimes bends news to favor its
advertisers. A full-page article, titled

;) < o




“REAPING GOLD THROUGH BT COT-
TON,” published on August 28, 2011, de-
clared that Monsanto’s genetically
modified Bt cotton seeds have “led to a
social and economic transformation of
the villages.” It appeared to be a news
story, complete with a byline, but close
inspection of the small print revealed
that it was a “marketing feature,” paid for
by Monsanto. Reporting for the Hindu,
Sainath noted that the ad-
vertisement had run “word
for word” three years earlier
as a news story in the Nag-
pur edition of the Times.
And, he said, both the story
and the ad were misleading:
in fact, the Bt seeds did not
grow cotton as promised; the
land lay fallow, and farmers
went bankrupt. Since 2003,
more than thirty-three thou-
sand farmers had committed suicide in
the state of Maharashtra, including nine
in the “model farming village” depicted
in the story and the ad.

T he business strategies embraced by
A the Jains have gradually permeated
India’s media industry. In 2010, a report
by a subcommittee of India’s Press Coun-
cil, a toothless body largely composed of
press potentates and politicians, found
that the 7imes’ Medianet had spurred an
“epidemic” of paid news among newspa-
pers and some of the more than five hun-
dred television channels. “In the 1980s,
after Samir Jain became the executive
head of Bennett, Coleman Company
Limited, publishers of the Zimes of India
group of publications, the rules of the In-
dian media game began to change,” the
report concluded. They labelled many of
the practices that followed as “extortion-
ist,” making clear that these were often
criminal acts, as under-the-table pay-
ments were fraud, neither reported as in-
come nor taxed. They recounted exam-
ples of local reporters selling ads to the
same people they covered and receiving
commissions on the sales, and described
a common practice in which many rural
newspapers issued an unusual advertising
rate card to political candidates. In a rep-
resentative case, for forty thousand dol-
lars, a candidate could arrange to have
positive stories written about him for
fifteen days; thirty thousand dollars
bought ten days. Negative stories about

60 THE NEW YORKER, OCTOBER 8, 2012

one’s opponent would cost extra. If a
candidate paid nothing, the newspaper
ignored him.

When the report was submitted to
the Press Council, the thirty-member
council initially declined to release it,
worried that it would undermine the
credibility of publishers. Then it pub-
lished a small part of the report, ex-
punging names and other specifics. “So
the whole objective of nam-
ing and shaming was lost,”
Paranjoy Guha Thakurta, an
independent journalist and
one of the two authors of the
report, told me. After more
than a year, Thakurta and
others finally managed to get
the original report released in
full. Even then, much of the
Indian press had little to say
about it. “In India, the print
media doesn’t write about itself,” Sevanti
Ninan, who has written for many Indian
newspapers, and who, in 2001, founded
the Hoot Web site, said. When it comes
to self-criticism in the established press,
Jonathan Shainin, an American-born
editor at 7he Caravan, told me, it’s “al-
most like an omerta.”

Journalism in India can boast of many
successes. The Hindu has twelve corre-
spondents overseas, in addition to in-
depth reporting on subjects like poverty.
The Hindu and the Express reject paid
news, as does the Malayala Manorama, a
Malayalam-language paper, based in
Kerala, which has the fourth-largest daily
circulation in India. The Times of India’s
New Delhi edition alone has a staff of
two hundred and thirty-five. “I am a se-
cret admirer of the Times of India,”
Krishna Prasad, one of the paper’s fiercest
critics, and the editor-in-chief of Outlook,
acknowledged. “They are far less ideo-
logical than most newspapers in this
country. On any given day, you get more
variety, and on a big news day no one in
this country covers the news in the three-
hundred-and-sixty-degree fashion better
than the Times of India. 1 think very few
newspapers have the depth and breadth
to match it.”

Yet, by Western standards, the In-
dian press is not aggressive. Madhu Tre-
han, a Columbia School of Journalism
graduate who was the founding editor of
the magazine India Today, is an author

and founder of Newslaundry, a Web site

that seeks to critique the press. On her
right shoulder is a small tattoo in blue
ink: “OM?” It reminds her, she says, to
“question everything.” Trehan believes
that Indian culture is hypocritically po-
lite. “Harmony is more important than
conflict,” she said. “When children are
honest, their father tells them they are
being rude.”

Darryl D’Monte, a Cambridge-edu-
cated editor and writer who once served in
a senior editorial capacity at the Times,
blames Samir Jain rather than culture for
much of the industry’s ethical weaknesses.
“The Times has corrupted the entire face
of Indian journalism, including televi-
sion,” he told me, noting that there is less
international news, less coverage of the
arts, less reporting on the many dire
threats that India faces. Editors are preoc-
cupied with what readers think they want
to know about and with what advertisers
want. “It’s like a cancer that has spread,”
D’Monte said. “It is the most serious
threat to journalism not only in this coun-
try but in the entire developing world.”

One afternoon, Vineet Jain, sitting on
a sofa in his home with a stack of
work on the coffee table in front him,
spoke of the challenges facing his com-
pany. He'd like to invest in more than
three non-English newspapers; of the
ten largest-selling newspapers in India,
nine are published in regional languages.
The Times ranks sixth in daily reader-
ship; the Hindi newspaper Dainik Jagran
is first, with sixteen and a half million
readers. Since there are fewer upscale
readers than in the English-language
press, advertising rates in regional-lan-
guage papers are lower. But, because
more copies are sold over all, there is
more revenue.

Satyan Gajwani, Samir’s son-in-law,
entered the room, and Vineet invited
him to join us at the dining-room table
for a vegetarian lunch. Gajwani, twenty-
seven and outgoing, had recently been
promoted to supervisor of the company’s
digital businesses. He had met Trishla at
Stanford, where he studied mathemati-
cal and computational sciences; his par-
ents are from India, but he was born and
raised in Miami. In 2007, as graduation
neared, the couple planned to move to
New York. After graduation, Samir took
them to Maui for a week’s vacation, and

talked to Gajwani about the family busi-



ness. The couple moved into an apart-
ment in the West Village. Trishla got a
master’s degree at Teachers College, and
Gajwani went to work as an equity trader
at Lehman Brothers. “He kept pitching
me to move to India,” Gajwani said. In
December, 2008, the couple moved into
the Jain house in New Delhi. “I didn’t
know if I could live in India,” Gajwani
said, and he could not get engaged before
he knew the answer. But his future fa-
ther-in-law was persistent, treating him
like a son, giving him a job and more and
more responsibility at the company. The
couple married in February, 2011.

Vineet continued the strategic discus-
sion, acknowledging that the company
had come late to the television business.
Because Samir is profoundly averse to
debt, the company did not make a serious
bid in 1992, when AsiaSat, a satellite
service owned by Li Ka-shing, of Hong
Kong, put a transponder up for sale in
India. The prize went instead to Subhash
Chandra, who went on to launch Zee En-
tertainment, and Zee’s growth now ex-
ceeds that of the Times. Instead, the Jains
own a twenty-four-hour news channel
and a business channel, but these, and its
English-movie and Bollywood channels,
are niche businesses. They don’t own a
soap-opera channel that airs the kind of
entertainment programming that attracts
big audiences and advertising dollars.
“We are always open to an acquisition,”
Vineet said. They have been in discus-
sions with Sony, which owns a successful
channel, in the hope of buying it or, per-
haps, forming a partnership.

“In the long run, we might go pub-
lic and use the funds to acquire TV sta-
tions,” Vineet said. “We don’t need money
to grow publishing, but we do to grow
television and Internet.”

If the Jains do take their company
public, the time to do so will be when
their newspapers are expanding, so that
investors will see B.C.C.L. as a growth
stock. But that raises a question: How
long before the Internet disrupts the
newspaper industry in India? Vineet said
that he believes newspapers in India will
continue to grow for another fifteen
years, abetted by expanding regional-lan-
guage dailies. Today, the company’s var-
ious sites—starting with its Yahoo-like
IndiaTimes.com, which features health,
travel, shopping, news, finance verti-
cals, and e-mail —reach one-third of all

Web users in India, with no pay walls.
Quoting an April, 2012, Comscore tally,
Gajwani said that their digital ventures,
which now employ thirteen hundred
people, attract more unique visitors than
any other Indian site.

Some in the Indian media believe that
the Internet threat is more imminent. A
case can be made that English-language
newspapers in India are more vulnerable,
which is the argument advanced by a se-
nior editor at the 77mes. “Everyone who
reads the 7imes of India is on the Net,” he
told me, and, with the price of smart-
phones steadily dropping, he expected
the newspaper business to be disrupted
more quickly. In fact, the editor said he
believes that the “owners are deliberately
underplaying the likely immediate im-
pact of the Net, as they don't want adver-
tisers and readers to go rushing off to the
online edition.” Gajwani agreed that the
drop in the price of smartphones will
spur additional online traffic, but he
thinks that India’s slow development of a
3G or 4G infrastructure to relay signals
will stall the threat.

As servants brought glasses of sweet
coconut water and sliced papaya, Vineet
said that it was too confining to think of
the Times as being in the journalism busi-
ness. “If we say we're in the soap business,
then you'll not do shampoo,” he said. “If 1
say I am in the news business, then you
won't do entertainment supplements. If
you are editorially minded, you will make
all the wrong decisions.” It annoys him
that so many newspapers in India have
copied the Times policy of exchanging ads
for equity without openly admitting it.
But he takes pride in having set the stan-
dard that most of the industry follows.

“Every competitor at first agitates over
it, gets angry about it, and then quietly
apes it,” Krishna Prasad, the editor-in-
chief of Outlook and the founder of sans
serif, a media blog, told me. “Each player
in the Indian market, whatever the lan-
guage, is left with very few options And
newspapers who say they are not doing it
are basically lying.” Prasad does not fore-
see any sort of awakening, in which In-
dian newspapers become more wary of
the power wielded by advertisers and
more receptive to the kinds of church-
state ethical questions often posed in
the West. “The toothpaste is out of the
tube, and it can’t be put back in,” he said.
“People have seen how sweet it is.” ¢

THE NEW YORKER, OCTOBER 8, 2012

6l



